Sporing af campingvogne.

Home Debatforum Teknik Sporing af campingvogne.

Dette emne indeholder 0 svar, har 1 stemme og blev senest opdateret af  Gert Romme 1 år, 2 måneder siden.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #5697

    Gert Romme
    Participant

    Dette er ikke noget, der tales meget om, men faktisk sporer mange campingvogne ikke korrekt. Og op mod en tredjedel af alle vogne sporer så meget fejl, at de faktisk er til risiko for dækspringninger.

    Forkert sporing indebærer bl.a.:
    1. Kraftig varmeudvikling i dækket hvorved lufttrykket i dækket stiger stærkt.
    2. Øget dækslitage. – En campingvogn trækker og styrer ikke, hvorved dækkene bør holde meget længe.
    3. Unødig øget brændstofforbrug og tilsvarende mindre motorkraftreserve.

    Et lille men sigende regnestykker:
    Øger man hastigheden fra 80 til 100 km/h (Tempo 100) giver det øget hastighed på 12,5%. Og da belastningen af dækket (omsættes til varmeudvikling) øges med kvadratet af hastighedsøgningen medfører det øget belastning på 50% ved 100 km/h i forhold til 80 km/h.

    Og vi kender vel alle nogle, der har sprængt dæk ved høje hastigheder – også på helt nye campingvogne.

    Vi havde et stort dækslid på Michelin fordæk, der blev slidt ned på 25.000-30.000 km, og derfor har vi fået det reguleret før den lange sommertur. Dette var nødvendigt, for på mange biler holder netop dette dæk-fabrikat ofte til mere end 130.000 km før nedslidning.

    Efter dette kan vi konstatere, at ved 80 km/h på lige vej i vindstille, kører bilen med automatgear nu ca. 1.580 omdrejninger mod tilsvarende ca. 1.900 omdrejninger før. – Altså en forbedring på omkring 16,84%, der også har medført ganske markant mere motorkraftreserve og mindre brændstofforbrug.

    Hvorfor sporer chassiserne ikke korrekt:
    1. Slitage – dette er dog yderst sjældent på andre end AL-KO –aksler, der har speciel udformning.
    2. Kørselsskade ved høj hastighed på vejbump og lignende over længere tid.
    3. Simpelt hen sjuskeri på helt nye chassiser.
    Dette betyder, at man egentlig bør få testet helt nye campingvogne fra starten, for bagefter er bevisbyrden ganske svær i garantisager. Og jeg kender ingen, der har fået disse skader anerkendte som garantisager.

    Danskerne er heldige, for Lageri- Schmidt Undervognskomponenter AS i Hadersleben http://www.lageri-schmidt.dk er formentlig den eneste i hele Europa, der både har udstyr og specialviden til at kunne udføre disse opgaver, og er derfor autoriserede af chassisproducenterne og bl.a. AL-KO. De har udført disse opgaver siden 1950-erne.

    Vil du være sikker, så aftal med dem på tlf.: 7452 1148 om at få udmålt hjulstillingen på din campingvogn. Det koster 400 DKK pr. aksel, og pengene er simpelt hen givet godt ud. Og man kan komme dagen i forvejen, og overnatte på deres p-plads og låne nøglen til toilet og bad.

    Gert Romme

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.