Forside › Debatforum › Teknik › Advarsel omkring dæk til biler og campingvogne.
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af Gert Romme.
-
ForfatterIndlæg
-
-
2. marts 2018 kl. 14:55 #6631Gert RommeDeltager
Advarsel omkring dæk til biler og campingvogne.
Der er fundet plagiat-dæk af de store kendte og anerkendte mærker i Europa. Alene i Sverige mener man, at omkring 7% af disse dæk allerede kører på vejene. Og det tyder på, at det ikke er et helt nyt fænomen.
Disse plagiater holder slet ikke originalens kvalitet. Og hvis det alene drejer sig om styre- og bremseegenskaber eller levetid kan man måske leve med det. Men de er så ringe, at de har stærkt reducerede bæreevne, ligesom de ofte heller ikke kan klare de rotationshastigheder, som angives i kode på dæksiden.
Selv om dækkene både er stærkt forringede og direkte farlige, er det svært for erfarne fagfolk at pege dem ud. – Måske kan fagfolk, hvis de har en plagiat i den ene hånd og en original i den anden. Men man ved ikke, gennem hvilke kanaler, de kommer ud på markedet, men de findes formentlig både på autoriserede værksteder, samt mekanikere og dækforhandlere.
Desuden mener man heller ikke, at specielle billige pristilbud siger noget, om det er en plagiat eller original. Det menes, at disse plagiat-dæk bliver producerede i Kina, men selv dette er ikke klarlagt.
På denne baggrund bliver det ganske svært at sikre sig, hvis man står for at skal købe nye dæk. Og jeg har desværre ingen opskrift på, hvad man reelt kan gøre for at sikre sig.
Gert
-
2. marts 2018 kl. 21:31 #6632Kai Rud SvanbergDeltager
Hej
Gert
Det er ikke en rar tanke, hvis man ikke kan vide sig sikker på dækkene man køber ikke lever op til standarden.
Hvis dæk forhandlerne heller ikke kan se forskel på dækkene – ja så er man da på herrens marked.
Har du købt nye dæk, så er man faktisk nødt til at kontrollere dem ofte og så håbe på fejlen der måtte opstå opdages i tide.
Spørgsmålet vil så opstå, om man kan forlange erstatning hos forhandleren ??
venlig hilsen
43 Kai Svanberg -
26. maj 2018 kl. 10:25 #6770Gert RommeDeltager
Valg af dæk.
Hej Kai,
Undskyld jeg har været længe om at svare, men jeg har simpelt hen ikke haft noget godt råd for at købe dæk uden risiko for at få et plagiat af meget lav kvalitet. Og stadig kan man jo aldrig være helt sikker.
Jeg har jo været ansat gennem mange år på hovedkontorerne hos fransk og senere italiensk dækproducent. Og med mit kendskab til branchens ”anatomi” har jeg resoneret mig frem til nogle muligheder. Og mit ræsonnement bygger på 2 forudsætninger:
– Det er ualmindelig kostbart at lave matricer til hvert dækstørrelse, for at kunne presse dæk med rette plagierede mønster. Derfor vil plagiatfirmaer formentlig kun plagiere de store og kendte mærker.
– Dækproducenterne sælge flest mulige dæk til høj pris. Derefter har alle de store producenter andre dækmærker, som de sælger til lavere pris. Og disse billigere dæk vil formentlig ikke blive plagieret.Franske Michelin ejer et andet dækmærke, der også er kendt, og man må påregne, at de begge bliver plagieret.
Men italienske Pirelli, der med datterselskaber er gigantisk, har gennem mange år lykkedes at holde skjult, at de faktisk kontrollerer tyske Continental. Og både Pirelli og Continental bliver formentlig plagieret. Men Continental ejer Gislaved, som fremstilles på et Pirelli-anlæg i Spanien.
Med disse ejere, må man formode, at kvaliteten hos Gislaved er i top. Men da salget af Gislaved ikke stort, må det samtidig formodes, at ingen har råd til at plagiere det.
Og det samme kan siges om andre små dækmærker, der ejes af en stor og kendt. F.eks. Uniroyal, Dunlop, Nokian, Simperit og lignende.
Vi har skiftet Michelin med næste nyt mønster ud på campingvognen på grund af fine revnedannelser i bunden af mønstrene, og har sat Gislaved på i stedet. Disse Gislaved-dæk har nu været ude i Europa, og kørt mange timer i træk ved maksimal hastighed og maksimal vægtbelastning, og de fungerer ganske godt.
Egentlig skal dæk på campingvogn hverken, styre, trække eller bremse hård som på en bil. De skal faktisk blot løbe rundt, og derfor er dækkets rullemodstand samt dækkets bæreevne det eneste, der er vigtigt. Rullemodstand = hvor meget motorkraft (læs brændstof) der tabes ved trække dækket rund ved en given vægtbelastning. Og bæreevnen (vægten) på hvert dæk er angivet som en Load-index-kode på dæk-siden sammen med hastighedskoden – Speed-index.
Load-index: https://www.autopartner.dk/daek/loadindex-paa-daek.aspx
Speed-index: https://www.autopartner.dk/daek/hastighedskode-paa-daek.aspxJeg håber, at dette svar rækker.
1044
-
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.