Hvad vil I egentlig? – Altså med Back To Nature. Længere version.

Forside Debatforum Øvrigt Hvad vil I egentlig? – Altså med Back To Nature. Længere version.

Viser 0 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10529
      Gert Romme
      Deltager

      Hvad vil I egentlig? – Altså med Back To Nature. Længere version.

      Vi, Addy og jeg, har mange rigtigt gode campingvenner i BTN. Nogle har vi camperet tæt sammen med i årevis, og desuden har besøgt hinanden i hjemmene. Og med vores adresse er det nok det, der kaldes grænseoverskridende handlinger – i hvert fald 4-5 grænser.

      Desværre er flere af disse vennepar faldet fra ved naturlig afgang i de senere år. Altså ved alvorlig sygdom, – tab af ægtefælle eller – inddragelse af førebevis, Og på den baggrund kan vi også selv konstatere, at vi for længst har lagt vore gyldne fremtid meget langt bag os.

      Men gennem vores tid i BTN er der samtidig sket en dramatisk ændring – i ikke blot i antal medlemmer men også i medlemmernes gennemsnitsalder. Og da vi i dette år var til 3 virkelig velarrangerede BTN-træf, virkede det lidt som en pensionistklub på campingtur, dog uden at dette var problematisk..

      Altså, efter min opfattelse er disse forhold alvorlige for BTN. Og hvis der ikke sker mærkbare ændringer meget snart, vil vores fælles forening formentlig ikke findes om bare få år. Men samtidig er det Addys og min opfattelse, at BTN har opbygget en rigtig god medlemskultur, der virkelig er værd at bevare.

      I øvrigt har denne udvikling også ramt både DCK og DCU, men dog mest BTN og DCK..Vi kender DCK indefra, og DCK-øst er kun skyggen af sig selv, Og DCU oplyser kun, at medlemsantallet i 2010 var på 40.000 medlemmer, men mit kvalificerede gæt er, at DCU nu har cirka 36.250 medlemmer.

      Meget er forandret gennem de seneste 10 år:

      På spørgsmålet om hvordan BTN forholdsvis ubemærket er kommet i denne alvorlige situation. er det interessant at se på udviklingen for camping i Danmark gennem de sidste 10 år. Og udviklingen skal ses i relation til, at vi lever i et dynamisk samfund hvor alt løbende er under forandring.

      Udvikling i antal køretøjer:

      Tabel 1. Udvikling i antal campingkøretøjer fra 2013 til 2023.
      Antal
      2013
      2023
      Procentuel udvikling
      Campingvogne, kun registrerede
      140.000
      110.000
      -21%
      – heraf autocampere
      9.300
      12.754
      4%
      Kilde: Danmarks Statistik

      Det ses, at udviklingen af antal campingkøretøjer fra 2013 til 2023 reelt er en ganske stor tilbagegang på 21%. Men nærlæser man dette,uden for denne tabellen, ses 2 overraskende udviklinger:
      At denne tilbagegang på cirka 30.000 køretøjer formentlig ikke skyldes corona-epidemien.
      At tilbagegangen i væsentlighed er sket i Øst-Danmark, medens vest indtil videre kun er lettere berørt.

      Det er en dynamisk idvikling, hvor ældre campister hele tiden forsvinder, medens nye, med andre interesser og holdninger, hele tiden kommer til. Men i væsentlighed er det dog ikke afgangen fra campinglivet, der påvirker antal køretøjer. For det skyldes tilsyneladende mest ringere tilgang – og især i Øst-Danmatk, hvilket kan have flere årssager:
      Stigende uballance på boligmarkedet i Øst-Danmark, presser leveomkostningerne op.
      Højtuddannede har andre interesser.
      Mange potentielt nye campister har ingen personlig relationer til camping, og identificerer sig som autocampister dog uden at have de økonomiske forudsætninger.
      Videre kan klima- og CO2-debat have indflydelse, men dette er dog ikke målbart i Danmark

      Teltvogne findes stadig, men mangler totalt i statistikken,

      Udvikling i campingovernatninger:

      Tabel 2. Udvikling i antal campingovernatninger fra 2013 til 2023.
      Antal
      2013
      2023
      Procentuel udvikling
      Campingovernatninger, danskere
      8.189.901
      8.007.752
      -2%
      Tabellen dække kun campingpladser med ≥75 enheder. Kilde: Danmarks Statistik

      Det ses af tabellen, at danskernes antal overnatninger på campingpladser gennem 10-års-perioden faktisk kun har haft en lille nedgang på 2%, medens antallet af køretøjer er reduceret med 21%. Dette dækker dog over, at der f.eks. i 2020 var 8.723.757 overnatninger, altså cirka 700.000 overnatninger flere end i 2023, og måske fortsætter denne nedgang i årene fremover, indtil den stabiliserer sig på lidt lavere niveau..

      Men det dækker også over, at campisterne tilsyneladende er ved at foretage skift i valget af campingpladser. Og hvis man deler campingpladserne op i almindelige, turistmæssig placerede samt luksuspladser (som vi kalder turistghettoer), vinder pladser med turistmæssig placering mest, ligesom de meget luksuøsepladser med ekstremt høje priser også har vækst i antal besøgende. Og i udvikling af antal campingpladser ligger væksten i både i Danmark og udlandet, næsten udelukkende på luksuspladserne. Alle 3 nævnte typer kan være naturnære, men man ved det ikke.

      Det betyder, at de almindelige campingpladser, som der er flest af, har reel tilbagegang i antal overnatninger. Og allerede nu findes der velholdte campingpladser, der ikke mere er rentable,

      Desværre mangler naturnære campingpladser i statistikken.

      .
      Indtræden som debutant med campingkøretøj:

      Campingbranchen har altid været stærkt konjunkturfølsom. Og i starten af 1980-erne, hvor borgernes rådighedsbeløb var absolut størst, var typiske campingvogns-debutanter unge etablerede familier med børn. Men 25 år og en lavkonjunktur senere havde økonomien presset familiernes alder op, så debutanterne typisk var veletablerede familier, hvor børnene var flyttet hjemmefra. Og dette holder sig op i nutiden, hvor mange debutanter har et delvis betalt hus samt et godt forhold til deres bank.

      Ser man på nutidens debutanter med autocampere er alder og statement typisk den samme, Medens finansieringsformen typisk er ”finansiel leasing”, Altså en finansieringsform, hvor leasinghaver får ansvar og brugsret over køretøjet mod et relativt lille kontant indskud, men hvor leasinghaver ikke i kontraktens løbetid bliver reel ejer af køretøjet. Efter udløbet af kontraktperioden er leasinghaver pligtig at købe køretøjet til dets nedsatte værdi, men da det kræver et meget stort kontantbeløb, lader leasinghaver normalt campingforhandler købe køretøjet mod at leasinghaver foretager ny leasingaftale for et nyt køretøj.

      Teltvogne findes fortsat, og er indlysende billigere end campingvogn, Måske kan udbredelsen af teltvogne være muligheden for, at børnefamilier kan debutere med et campingkøretøj. I øvrigt promoveres teltvogne kraftigere i Sverige,end i Danmark.

      Hvad nu, BTN:

      Der kan siges meget om udviklingen frem til nuværende situation, Men når alt er nævnt og forklaret står et enkelt ubehagelighed tilbage, og det er resultatet. Altså at vi er for få medlemmer, og vores gennemsnitsalder er blevet for høj.

      Og jeg forstår godt, hvis nogen nu vil læne sig tilbage og fastslå, at dette altså er et resultat af tiden, som vi ikke kan ændre på, Men laissez-faire-begrebet finndes ikke i mit ordforråd, og så længe der er en mulighed for at ændre tilstanden, syntes jeg, vi skal gøre det. Og det håber jeg også, at I syntes.

      Målet er ikke at blive mange medlemmer. Og vi bør i øvrigt ikke foretage dramatiske total-tilpasninger, for vi skal fortsat kunne føle os hjemme i BTN. Faktisk bør vi måske kun erkende problemerne, og foretage nogle få og begrænsede indledende tilpasninger ved denne generalforsamling. Og derefter fortsætte tilpasningerne i små trin i årene frem over. Men vi bør se på vores handlingsparametre (muligheder), og vurdere, hvad der kan gøres.

      BTN-formål:
      BTN har et tydeligt formål med naturnær camping. – Hvad tilbyder DCK og DCU? .
      De fleste forstår, at natur, diversitet, klima og bæredygtighed er vigtige. Og ”natur” indgår i BTN¨s navn.
      Måske kan vi justere lidt på formålet, gøre det mere tidstilpasset og mere interesant for andre at deltage i?
      Måske er det ligefrem nødvendigt at BTN også bliver en interesseforening?
      Mange landbrug har skæve eller marginale arealer, som ikke kan er dyrkes rentabelt. Og flere vil formentlig komme til når 20% af landets areal, som er besluttet af EU, skal gøres til ren natur. Måske kan BTN på sigt oparbejde kompetence, og hjælpe med at omdanne de, for os, mest interessante arealer til små naturcampingpladser? I Sverige har man både kompetence og lovgrundlag til udnyttelse af områder uden vand, afløb og energi. Og vi har jo campisterne (kunderne). Jeg mener dog ikke, at vi skal drive campingpladser.

      Opmærksomhed, kendskab – Public relations:
      Vi kan have verdens bedste forening, og den kan vi have den helt for os selv, hvis ingen andre kender til den. Derfor slipper vi ikke for at gøre betydelig mere opmærksom på os selv. Men hvordan gør vi det?
      Skal vi rundt og præsentere os på campinpladser ved træf?
      Skal vi udsende regelmæssige pressemeddelelser?
      Skal vi have en mere aggressivt udformet hjemmeside?
      Gammelkendte udstillinger er kostbare, og jeg tror ikke på resultatet.

      Andre muligheder:
      Endelig kan vi måske opnå lidt af begge dele ved at indgå et løsere samarbejde med beslægtede foreninger (noget med natur).
      Andre foreninger har jo også medlemmer, der camperer, og ved et samarbejde vil det være naturligt for dem at blive medlem af BTN?
      Kan vi indgå i et internationalt natur-camping samarbejde, men på vores egne premisser?

      Økonomi og yngre medlemmer:
      Vi mangler yngre medlemmer. Og for børnefamilier er starten med campingvogn ganske bekostelig, men teltvogne findes fortsat (5 slags på markedet i Europa).
      Kan vi være fødselshjælpere ved at gøre noget for teltvognscampister. Senere vil de fleste nok gå over til campingvogne?
      Og hvordan kan vi gøre det?

      Problemerne er ikke akutte, men de er store, og de skal løses. Og i et medlemsdemokrati vil korrektionerne formentlig skulle tages langsomt og i små trin over flere års generalforsamlinger.

      Du og I er medejere og ansvarlige for BTN, og derfor er I og jeres meninger vigtige, Tænk over, hvilke konstruktive og realistiske forslag du/I kan fremkomme med, og send dem til formanden inden 23.08.2024. Mød derefter op til generalforsamlingen for at argumentere for dine/jeres forslag, og for at stemme de bedste forslag igennem. Lyt også til andres forslag, og vær forberedt på kompromisser.

      Vores bestyrelse klarer sine opgaver ganske godt. Og jeg har fuld tillid til, at den nuværende bestyrelse også er i stand at håndtere tilpasningerne. Og det tror jeg også, at du/I kan have.

      Men der skal altså ske nytænkning, for som Albert Einstein sagde: ”Vi ikke kan løse vores problemer med den samme tankegang, som vi brugte til at skabe dem”.

      Gert, 1044.

      .

Viser 0 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.