Undgå hedeslag og varmeudmattelse

Forside Debatforum Øvrigt Undgå hedeslag og varmeudmattelse

Viser 0 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9361
      AvatarGert Romme
      Deltager

      Efter et fald ned af vores 7-trins trappe fra hoveddøren og 3 knækkede ribben har vi fået denne tilrettevisning af vores læge, dr. Mirna. Og Mirna gør opmærksom på, at i disse uger er det ikke blot os, der har problemer, men man henter erfarne borgere ind på hospitalerne i uhørt stort antal.

      Undgå hedeslag og varmeudmattelse

      I de varme sommermåneder bruger vi normalt mere tid udendørs, og så vi er mere udsatte for solen. Men opholder man sig i meget høje temperaturer, er det vigtigt at kende til forskellen mellem hedeslag og varmeudmattelse, for det kan hjælpe os med at beskytte os selv. Og det er især værdifuldt i disse uger, hvor temperaturerne er mere end 40 grader, og vil jo være det i en længere periode.

      Symptomer på hedeslag:
      Når man lider under hedeslag, kan kroppens temperatur stige til 40° C eller mere. Symptomer omfatter forvirring, usammenhængende og sløret tale, voldsom svedetendenser og/eller varm, tør hud, tab af bevidsthed, krampeanfald og meget høj kropstemperatur.

      Disse symptomer skal betragtes som meget alvorlige, og hvis man bemærker disse symptomer, skal man straks have hjælp til at søge læge.

      Symptomer på varmeudmattelse:
      Hvad angår den udmattelse, der opstår under varmepåvirkning, er den forårsaget af dehydrering, måske tæt og tætsiddende tøj samt indtagelse af alkohol. Det skal bemærkes, at visse faktorer både kan forårsage varmeudmattelse og hedeslag.

      Her er hvad der kan påvirke øget varmefølsomhed:
      – Alder: Børn under fire år og voksne over 65 år har en øget risiko, fordi deres evne til at regulere temperaturen er reduceret.
      – Receptpligtig medicin: En del af de mest anvendte receptpligtige lægemidler kan reducere kroppens evne til at forblive hydreret i længere tid, og dehydrering kan føre til hedeslag.
      – Fedme: Kroppen akkumulerer mere varme, hvis en man er blot lidt overvægtig, og det vil være vanskeligere at afkøle kroppen, hvis man er overvægtig.
      – Pludselige temperaturændringer: Når man bevæger sig fra en kølig til en varmere placering, er kroppen muligvis ikke i stand til at tilpasse sig disse ændringer, og det kan derfor være sværere for os, at regulere vores kropstemperatur. Hvad kan vi selv gøre?

      En af de vigtigste måder at forhindre varmerelaterede sygdomme på, er at holde kroppens temperatur lavere. Dette er især vigtigt, når man foretager udendørs aktiviteter i varmen. Det er derfor vigtigt at vide, hvad vi kan gøre, for at beskytte os selv i de rigtigt hede varme perioder.

      Forebyggende tip:
      – Forbliv hydreret: – Drik 2 til 4 kopper alm. drikkevand hver time.
      – Undgå alkohol og koffeinholdige drikke: – Mens man udfører aktiviteter ved høje temperaturer.
      – Mere tid indendørs: I varme dage bør man bruge mere tid indendørs og gerne med aircondition.
      – Udendørs aktiviteter: Undgå så vidt muligt udendørs aktiviteter i løbet af den varmeste del af dagen.
      – Beklædning: Brug lyst og let tøj samt let og åben stråhat med stor skygge
      – Skygge: Søg skygge og gerne under et stort træ, hvor luften fortsat kan bevæge sig.
      – Bad: Tag hyppige bade med køligere vand eller bad ved badestrande (Findes ved kyster, floder og søer).
      – Pauser: Tag hyppige flere pauser under aktiviteter i solen
      – Børn og kæledyr: Efterlad aldrig børn eller kæledyr i biler, der er parkeret i solen, da temperaturen i bilen kan stige meget hurtigt, hvilket kan være farligt. Og husk at solen flytter sig, så bilen efter kun kort tid kan stå i solen.

      Gert

Viser 0 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.