Gert Romme

Forum Replies Created

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Referat Generaforsamling 2022 #9948
    Gert Romme
    Participant

    Brug af Facebook som markedsføring af Back To Nature.

    Som mange ved, er jeg makroøkonom og MBA (Master), og jeg har beskæftiget mig ganske meget med alt omkring kommerciel markedsføring. Og ud fra min erfaring, at der bør gøres en ganske aktiv indsats for blot at bevare det aktuelle medlemsantal. I øvrigt kan jeg da også huske de tider, da medlemsantallet faktisk var flere hundrede procent større end nu.

    Det er jo sådan, og det er både naturligt og logisk, at en andel af medlemsskaren “falder af” hvert år af forskellige årssager. Men når man ser på vores medlemmers typiske aldersgruppe, kan man jo frygte, at dette årlige frafald er større end vanligt.

    På min afstand kan jeg desværre ikke tilbyde en aktiv indsats. Og jeg afholder mig derfor fra at stille forventninger til andre. Derfor syntes jeg, at man i hvert fald bør udnytte de passive muligheder for promovering, som der findes. Og selv om jeg bevidst har fravalgt at blive registreret af sociale medier, er Facebook, som Michael gør opmærksom på, absolut en mulighed. Og så vidt jeg ved, er den ganske gratis.

    Derfor foreslår jeg, at der udnævnes en fast redaktør for en åben Facebook-gruppe.

    Videre kan man med fordel benytte sig af pressemeddelelser til tidsaktuelt og emnerelevante medier. En pressemeddelelse bør indeholde et relevant og sandfærdigt budskab. Den kan skrives som en informativ artikel, og vedlægges foto, og fremsendes til det ønskede medie via mail. Her er information om stævner og træf virkelig aktuelle for de lokale medier, hvor træffet foregår. Og samtidig er det en rigtig god præsentation af foreningen, der vækker opmærksomhed og skaber interesse blandt lokalområdets campister.

    Gert

    som svar til: Kun E-vignet til Slovenien. #9780
    Gert Romme
    Participant

    Hej Klavs,

    Ligesom i Østrig, som I også skal igennem for at komme til Slovenien, betales der selvfølgelig kun for kørsel på motorvejene.

    I kan således frit køre ind i Slovenien via alm. landevej, men kravet er altså, at det skal ske via en officiel og bemandet grænseovergang.

    Jeg nævner det, fordi vi ofte har benyttet ubevogtede grænser til Slovenien (og andre lande), hvis køen ved den bevogtede grænseovergang har været meget lang. Ligesom til Danmark, hvis man kommer sydfra, møde man jo egentlig kun et EU-skilt, hvor der står velkommen til “landets navn”. Men i sommeren 2021 blev disse EU-skilte, uden varsel, forsynet med et underskilt, hvoraf det fremgår på slovensk, at passage fremover kun gælder slovenske statsborgere. Og længere fremme holdt altså grænsepolitiet, der afkrævede 250 EUR pr person i bilen for ulovlig indrejse.

    Jeg har ikke “botaniseret” i det, for vi bor syd for Slovenien, og bruger egentlig kun Slovenien som gennemrejseland, – det tager os godt ½ time at komme igennem landet. Men det bør være muligt at finde enkelte bemandede grænseovergange, der ikke er motorveje. Men du skal være sikker, for “landet på sydsiden af alperne” har gennem mange år brugt gennemrejsende som helt åbenlys “pengemaskine”, – endda i en sådan grad, at EU flere gange har måttet gribe ind.

    Hilsen,
    Gert

    som svar til: Tjekkiet tur 2022 #9598
    Gert Romme
    Participant

    Sommertur Tjekkiet 2022.

    Vi, Addy og jeg, har talt meget om denne tur. Desværre kommer turen ikke til at passe ind i vores planer, men vi kan i høj grad anbefale deltagelse.

    Tjekkiet er jo et gammelt kulturland med en venlig og hjælpsom befolkning. Landet er fuld af flotte gamle og maleriske byer med spændende atmosfære, slotte, borge, stille sejlbare floder, vildt forrevne klipper samt store, bløde, bakkede og skovklædte bjerge. Og så har landet en utroligt flot natur.

    Behøver vi at nævne de böhmiske glashütter med hundrede års erfaring i dette vanskelige håndværk. Og at man er verdensmester i ølfremstilling, hvor danske bryghuse i øvrigt også har hentet deres brygger-viden fra.

    Landet består i overvejende grad af 2 folkeslag, – böhmere og mährere. Og helt uvidenskabeligt er det vores opfattelse, at böhmerne er ualmindeligt stræbsomme og dygtige, – landet har jo kunnet tiltrække sig 3 store bilfabrikker. Medens mährerne i syd også forekommer os at være flittige men måske også mere livsnydere, men klimaet er også velegnet til nydelse.

    Afstanden fra Danmark til grænsen mellem Sachsen og Tjekkiet på vej E55 er absolut overkommelig. Fra Rostock og til grænsen mellem Sachen og Tjekkiet er der kun 420 km, der let kan gøres på en rejsedag. I øvrigt er der fin motorvej hele vejen, men der er også masser af campingpladser på ruten. Og mangler man et godt overnatningssted lige før grænsen, kender vi en meget velordnet stellplatz med imponerende udsigt i det smukke Pirna, die Elbe og de berømte Königsberger-bjerge.

    Efter jul og nytår kommer der en ualmindelig stille periode for campister. Brug derfor tiden til at granske dette spændende rejseland på internettet, – der er masser at se. Tal med gode campingvenner om det, og tag beslutningen i god tid. Vi er sikre på, at ingen vil fortryde denne rejse. Tjekkiet fortjener virkelig at få en mere fremtrædende plads, når man vælger rejseland. Og familien Juhl er virkelig erfarne med dette skønne rejseland.

    Venlig hilsen og god jul til alle,
    Addy & Gert

    som svar til: Balkan-Tur i 2022 v. Addy og Gert #9284
    Gert Romme
    Participant

    Hej Erik og Sybille,

    Tak for jeres henvendelse.

    Nej, – vi har desværre ingen konkrete planer for turen på nuværende tidspunkt.
    Men personligt vil vi da gerne omkring Skopje i Macedonija og Ohrid-søen, som vi ikke har besøgt i en årrække. Men det kræver lidt flere dage til rådighed. Og har man tid nok, kommer vi faktisk direkte forbi både Prag på udrejse, og kan lægge turen omkring Wien på hjemrejsen.

    Vi vil dog gerne gøre opmærksom på, at vores ture er absolut non profit-ture. Og det skal desuden forstås sådan, at vi lægger en plan for rejsen, og helst i samarbejde med deltagerne. Men bortset fra dette, vil det som vanligt fungere som et rejsefællesskab. Og under rejsens realisering er vi deltagere på lige fod med andre.

    Vi har et godt og mangeårigt kendskab til hele Balkan-området, der faktisk begyndte før 1966. Og vi har lavet en række af den slags ture gennem tiderne for både DCU, DCK og BTN. Langt de fleste ture har givet os rigtigt gode minder, men vi har også haft en tur, som vi gerne ville have undgået. – Blot en deltager kan faktisk ødelægge det for alle andre.

    Balkan er en spændende og eksotisk region. Regionen er beboet af et utal af forskellige folkeslag. Vlakkerne er nok den oprindelige “urbefolkning”, medens alle andre er kommet ind i løbet af de sidste 2.000 år. Nogle var udstødte, og kom for at finde et fristed, og andre kom som erobrere. Man har f.eks. områder, hvor der var landbrug og høj civilisation for 8.000 år siden, medens de fleste mennesker i verden levede som primitive jægere eller samlere.

    Og så er der ingen andre steder i Europa, og formentlig ikke andre steder, hvor seværdigheder på Unesco´s liste ligger så tæt placeret (Unesco = FN beskyttelse som verdensarv) som på Balkan. Og det gælder både historiske, kulturelle og naturgivne seværdigheder. Balkan ligger jo midt mellem det østromerske- og det vestromerske rige, og med direkte forbindelse til Asien, Skandinavien og orienten.

    Endelig har vi et vidunderligt klima, der giver rigtig gode livsbetingelser for os, der bor her.

    Hilsen,
    Addy & Gert

    som svar til: BTN fødselsdag #9241
    Gert Romme
    Participant

    Brug af hjemmesiden.

    Først rigtig meget tillykke med den første femtedel af et spændende århundrede.

    Det er min opfattelse, at hjemmesiden i disse år bliver søgt mindre end tidligere. Og det er faktisk rigtig trist, for Web Sites er helt centrale for nutidens informationssøgning. Og for nye campister, der er på research for at finde deres ideologiske ståsted på dette specielle “marked”, giver det ikke ligefrem et indtryk af dynamik og aktivitet. Og af hensyn til det sociale samvær og tilhørsforhold for os andre, er det heller ikke ligefrem befordrende.

    En løsning på dette problem kunne være, at BTN får sig en formel redaktion på nogle få medlemmer, der har hver deres faglige område. Og at disse redaktører hver måned bringer nye artikler med tekst, foto eller/og video. Desuden bør website-ansvarlige hver måned udsende et “nyhedsbrev” på mail, med en appetitvækker på månedens nyheder, der vil få medlemmer og andre til at klikke ind på hjemmesiden.

    Redaktionsområderne kan f.eks. være:
    – Nyheder omkring camping-hardwaren.
    – Rejse og turismestof, som turistkontorer over hele Europa gerne fremser.
    – Specielle nyheder omkring natur, klima og miljø – herunder lystfiskeri med mere.
    Det bør ikke være lange og intetsigende nyheder, men gerne nyheder med “bid”, der motiverer medlemmerne til at skrive forslag/spørgsmål og anden kommentar.

    Hilsen,
    Addy & Gert

    som svar til: Corona camping #8494
    Gert Romme
    Participant

    Vi kender ikke Corona Camping. Men der er faktisk flere af den slags campingpladser i andre lande – bl.a. findes de overalt i Forbundsrepublikken.

    Vi har aldrig hidtil haft problemer med at besøge disse pladser, men selvfølgelig kun så længe, man opretholder nødvendig orden på pladserne. Og de klienter vi har mødt, har i overvejende grad være venlige og nærmest gæstfrie. Men vi har da også set alkoholiserede klienter, hvor forteltet fungere som en knejpe.

    Men vi kan da oplyse fra den tid, vi boede i Danmark, at danske kommuner faktisk bruger at “placerer” klienter i en billig skrot-campingvogn på danske campingpladser. Bl.a. har kommuner helt fra Køge – men også lokale kommuner – tidligere “placeret” klienter på Guldborg Camping. Og Holbæk Kommune brugte tidligere at gøre det på Holbæk Camping.

    Ud over denne umoralske og menneskefjendske måde at skaffe sig af med uønskede borgere, blot for at kunne overholde et kommunalt budget, der formentlig var for ureaistisk lavt, er det også et gigantisk problem for campingpladserne.

    Sagen er – eller var i hvert fald tidligere, at campingpladserne – ligesom boligudlejere ikke lovmæssigt kan udsætte disse klienter fra deres “boliger”. Der skal i hvert fald ganske meget til. Og det skyldes, at campingpladsen, i lovens forstand, ufrivilligt bliver anset som bolig for klienterne, og hermed har disse “campinggæster” en række lovfastsatte rettigheder.

    Og på Guldborg Camping gik det så vidt i slutningen af 1990-erne, at Sakskøbing Kommune, der ikke selv havde klienter der, rent juridisk tvang campingpladsen til at have åbent hele året. For alternativet var, at Sakskøbing Kommune ellers skulle genhuse disse borgere om vinteren.

    Jeg ved ikke, hvad man i sin tid gjorde på Holbæk Camping. Men Guldborg Camping var i hvert fald nød til at lukke helt ned i en periode, hvor der slet ikke var tilgængelige faciliteter på pladsen – officielt hedder det kontrolleret betalingsstandsning. Og da klienterne derefter sivede væk, var ejerne nødt til sælge pladsen til nye ejere. Og netop denne juridiske finte er måske det, man vil gøre på Corona Camping.

    I øvrigt er der også for nuværende danske campingpladser, hvor vi har en ret klar fornemmelse af, at der forekommer fastboende “campister”, som pladserne ikke kan komme af med. Så det er fortsat et stort problem, at mange kommunalbestyrelser ikke påtager sig ansvaret overfor sine borgere.

    som svar til: Nyt campingreglement pr. 01-04-2019 #8289
    Gert Romme
    Participant

    Vi syntes, dette er en utrolig trist udvikling. Og vi er sikre på, at den politiske dimension slet har noget reelt beslutningsgrundlag for dette. Og at de i øvrigt ikke ved noget som helst om camping, campingpladser og trenden omkring samme.

    I øvrigt skifter tiderne hele tiden. Og f.eks. er salget af campingvogne i Sverige igen på vej op på bekostning af autocampere, samtidig med at der er kommet en række helt små autocampere på markedet i år.

    Campingferie er slet ikke billig. Og vi har meget dårlige erfaringer med “turister” uden camping-kultur på campingpladser i Sydeuropa. Disse turist-ghetto-pladser har vi som mange andre fuldstændig fravalgt. Og derfor vil vi fremover ganske nøje vurdere vores valg af campingpladser i Danmark.

    Efter dette uheldige skred i udviklingen omkring fremtidens camping i Danmark, er der måske nu kommet basis for, at lovene kan ændres, så f.eks. landmænd kan etablere små og primitive campingpladser specielt for campister.
    1044

    som svar til: UGE 23 – EN BID AF NORDJYLLAND #8252
    Gert Romme
    Participant

    PÅSKETRÆF.

    Selv vinteren er kommet tilbage, og de fleste traner igen er rejst ned til det lune Falsterbo i syden, ved vi jo godt, at foråret lurer lige omkring hjørnet. Og faktisk er der kun 5 uger til påske, og den tid kan hurtigt gå.

    Så hvorfor ikke aftale eget påsketræf sammen med gode BTN-venner et spændende sted. Eller hvad med at aftale med BTN-vennerne at tage til en af de mange interessante påsketræf, der er i nabolandene.

    Herunder er en liste med påsketræf i Tyskland og Sverige. Og danskere er populære, så det er helt sikkert, at BTN-medlemmer er meget velkomne. Men ring eller mail i hvert fald i forvejen, så der er plads til jer.

    I Tyskland har man en spændende tradition med osterfeuer på påske lørdag.

    Mange af gamle traditioner er koblet til påsken, f.eks. malede æg, påskekærringer (heks) og så altså også påskebål, der alle har baggrund i gamle hedenske religioner og folketro. Osterfeur (påskebål) er som et danske midsommer bål, men både øllet og pølserne er i hvert fald meget bedre.

    Og hvis man finder vej til Rheinen (Le Rhin) eller Mosel (Moselle), er det næsten sikkert, at det sene forår med smukke hvide blomstrende frugttræer har indfundet sig. Og der er faktisk slet ikke langt til.

    DCC – 18.4. – 22.4 2019 – Sted: Am Campingpark Antekoje – Afstand fra Padborg: 433 Km.
    LV LV Anzelten & Caravan turnering af LV Münster eV, påske rally Rheine OC & eV miljø camping Antekoje i Neunkirchen Landersum, koordinerer 52 ° 16’52 N 7 ° 21’04E, Hermann Tre Sing, Burrichter Str 5., D-48429 Rheine, tlf. 05971/65113.

    Startseite

    DCC – 18.4. – 22.4.2019 – Sted: Kur-Campingpark Bad Gandersheim – Afstand fra Padborg: 390 km.
    44. påske Rally af LV Niedersachsen eV med Nds. EM i campingvogns kørefærdigheder i Bad Gandersheim, LV Nds., Peter Kaufmann, jeg Reck 45, D-30853 Hagen, tlf. 0511/736204, 0175/1510115, pundchkaufmann@htp-tel.de
    http://www.camping-lv-niedersachsen-dcc.de/

    DCC- 18. – 22.4.2019 – Sted: Thale Kostercamping – Afstand fra Padborg: 429 km.
    Påske Rally af OC-CT Magdeburg i. Conn. Med Anzelten af LV i Thale, arrangørerne OC-CT Magdeburg, Frank Fischer, Bebertaler Straße 6, D- 39124 Magdeburg, tlf. 0172/3812338,ffischer5264@gmail.com.
    http://www.oc-ct-magdeburg.de/

    DCC – 18.4. – 22.4. 2019 – Sted: Mörschied Cpl. Harfenmühle – Afstand fra Padborg: 771 km.
    Påske rally campister Musikantenland, Info. Traudel Dietz, i Holzgrben 13, D-67737 Olsbrücken, Tlf 06308/209582, traubedietz@t-online.de
    http://www.campingfreunde-musikantenland.de

    CCS – 18.4. – 22.4. 2019 – Sted: Ullareds Bygdegård, Afstand fra ôresundsbron: 217 km.
    Påsketræf hos CCS i Halland I Ullareds Bygdegård.
    https://caravanclub.se/kalender/pasktraff-2/

    DCC – Deutschen Camping-Club eV. https://www.camping-club.de/
    CCS – Camping Club Sweden https://caravanclub.se/

    som svar til: Traditionel midsommerfest – Sollerö 2019. #7322
    Gert Romme
    Participant

    Midsommerfest på Sollerö og rejse til Dalsland med Vibeke og Kurt.

    Hvis vi har forstået det rigtigt, planlægger Vibeke og Kurt midsommerfest på Sollerö samt en slap-af-rejse til Dalsland, der jo nok må anses som det helt nære Sverige. Og det syntes vi, er meget interessant, og bør bakkes op af alle interesserede.

    Midsommerfest på Sollerö behøver ingen omtale her. – Blot dette, at det i gennemsnit kun er cirka hver 5.-6. år man har dårligt vejr. Eller er vejret mildt, lunt og solrigt – og så er der jo netop de meget lange og meget lyse aftener, hvor natten kun er på 2-3 timer.

    Dalsland, der ligger langs kysten nord for Göteborg, og var oprindeligt som en slags Danmark, men kom aldrig ind under rigsfællesskabet. Her kunne man i gammel tid rejse på ”dansk” jord fra de danske Skånelande og op til det danske Norge. Befolkningen i Dalsland holdt sig ude af konflikter, og udeblev altid, når svenskekongerne sammenkaldte tropperne.

    Dalsland er også kun et lille land blandt Sveriges 22 ret store länder. Men Dalsland er også et lille-put-Sverige, der stort set er et mindre kopi af de vidt forskellige svenske landskaber med søer, fjelde, dybe dalgange og rivende fosser og så videre. Og så er der altså lige Dalslandskanalen med det hyggelige gamle fartøj, M/S Storholmen fra 1896, der er en meget stor oplevelse.

    Vibeke og Kurt har god erfaring med Sverige, og vi syntes, at de har fat i det helt rigtige med denne tur. Og vi kan kun henstille til alle interesserede om at tage kontakt med dem. Men gør det hurtigt, for der er altså deadline på Sollerö Camping præcis 1. februar. Og henvendelser om midsommerfest derefter, bliver afvist. Vi så jo sidste år, hvilke kaos det er deroppe.

    Addy & Gert
    Ps. Vi har nogle afklaringer, men hvis vi får mulighed for at deltage, melder vi os også til.

    som svar til: Gävlebocken #7204
    Gert Romme
    Participant

    Til stor overraskelse men også lettelse for mange, har Gävlebocken klaret sig igennem den søde juletid, og bliver netop nu afmonteret og omdannet til strøelse under nogle heste.

    Eneste dramatisk episode var, da en lidt overrislet ungersvend skulle lade sit vand, og i sin støvede hjerne havde besluttet, at dette kun kunne ske op af det ene af bockens bagben. Men straks efter han havde forceret indhegningen, blev han ganske udramatisk pågrebet af 2 af de vagter, der nidkært overvågede bocken dag og nat, – næsten som om det drejere sig om de britiske kronjuveler.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/gavlebocken-brann-inte

    som svar til: Gävlebocken #7188
    Gert Romme
    Participant

    Det skrækkelige er sket, at en beruser, trods vagtmandskab, har forsøgt brænde af lille bocken, der står lige ved siden af stora bocken. Ilden blev dog hurtigt slukket, och lille bocken har kun fået ubetydelig skada.

    Men begge bockerne hilser, og siger, at dem har det godt. Och man kan følge store bockens kommentarer herunder, till alle dem som skriver til hen. – För vi har jo 3 køn her, och jeg ved inte, om bockerne er han, hen eller kanske hun.

    Mvh.
    Gert

    http://www.visitgavle.se/sv/gavlebocken

    https://twitter.com/hashtag/g%C3%A4vlebocken?f=images&vertical=default&src=hash

    som svar til: Gävlebocken #7173
    Gert Romme
    Participant

    Så er årets Gävlebock kommet op til fin musikalsk underholdning af bl.a. Calle Moreaeus, der foruden Benny Andersen fra ABBA, nok er den mest kendte Dala-folkemusiker fra Orsa-Mora-området.

    Men de 3.000 kg halm på et ubrændbart stativ lever et kort, hektisk og ganske dramatisk liv i konstant fare og uvished. Og måske netop derfor tillægges bocken menneskelige egenskaber.

    Mennesker i alle aldre og fra hele verden kan nu igen skrive personlige og dybt fortrolige breve til den organiserede halmbunke, der i øvrigt både er bevogtet af avanceret militært overvågningsudstyr samt af uniformerede vagter døgnet rundt.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/gavlebocken-invigs-nu-ar-julen-har

    Gert Romme
    Participant

    Hej Kai,

    Det var rart at høre fra dig.
    Og vi, der ikke kommer så ofte, håber at se dig på næste træf øst.

    Hilsen fra os hinsidan – og god sommer til dig og alle andre.

    som svar til: Advarsel omkring dæk til biler og campingvogne. #6770
    Gert Romme
    Participant

    Valg af dæk.

    Hej Kai,

    Undskyld jeg har været længe om at svare, men jeg har simpelt hen ikke haft noget godt råd for at købe dæk uden risiko for at få et plagiat af meget lav kvalitet. Og stadig kan man jo aldrig være helt sikker.

    Jeg har jo været ansat gennem mange år på hovedkontorerne hos fransk og senere italiensk dækproducent. Og med mit kendskab til branchens ”anatomi” har jeg resoneret mig frem til nogle muligheder. Og mit ræsonnement bygger på 2 forudsætninger:
    – Det er ualmindelig kostbart at lave matricer til hvert dækstørrelse, for at kunne presse dæk med rette plagierede mønster. Derfor vil plagiatfirmaer formentlig kun plagiere de store og kendte mærker.
    – Dækproducenterne sælge flest mulige dæk til høj pris. Derefter har alle de store producenter andre dækmærker, som de sælger til lavere pris. Og disse billigere dæk vil formentlig ikke blive plagieret.

    Franske Michelin ejer et andet dækmærke, der også er kendt, og man må påregne, at de begge bliver plagieret.

    Men italienske Pirelli, der med datterselskaber er gigantisk, har gennem mange år lykkedes at holde skjult, at de faktisk kontrollerer tyske Continental. Og både Pirelli og Continental bliver formentlig plagieret. Men Continental ejer Gislaved, som fremstilles på et Pirelli-anlæg i Spanien.

    Med disse ejere, må man formode, at kvaliteten hos Gislaved er i top. Men da salget af Gislaved ikke stort, må det samtidig formodes, at ingen har råd til at plagiere det.

    Og det samme kan siges om andre små dækmærker, der ejes af en stor og kendt. F.eks. Uniroyal, Dunlop, Nokian, Simperit og lignende.

    Vi har skiftet Michelin med næste nyt mønster ud på campingvognen på grund af fine revnedannelser i bunden af mønstrene, og har sat Gislaved på i stedet. Disse Gislaved-dæk har nu været ude i Europa, og kørt mange timer i træk ved maksimal hastighed og maksimal vægtbelastning, og de fungerer ganske godt.

    Egentlig skal dæk på campingvogn hverken, styre, trække eller bremse hård som på en bil. De skal faktisk blot løbe rundt, og derfor er dækkets rullemodstand samt dækkets bæreevne det eneste, der er vigtigt. Rullemodstand = hvor meget motorkraft (læs brændstof) der tabes ved trække dækket rund ved en given vægtbelastning. Og bæreevnen (vægten) på hvert dæk er angivet som en Load-index-kode på dæk-siden sammen med hastighedskoden – Speed-index.
    Load-index: https://www.autopartner.dk/daek/loadindex-paa-daek.aspx
    Speed-index: https://www.autopartner.dk/daek/hastighedskode-paa-daek.aspx

    Jeg håber, at dette svar rækker.

    1044

    Gert Romme
    Participant

    Svar på spørgsmål – Midsommerfest ved Siljan-søerne 2018.

    Tak for interessen, der endnu ikke har været stor. Men trods tidspunkt og distance er vi nok allerede 4 enheder, der vil møde årets længste dag og den magiske og mytiske midsommernat ved Siljans bred.

    Det glæder os faktisk, at flere både kender området, seværdighederne og campingpladsen. For det er faktisk et spændene område, og campingpladsen ligger ualmindelig flot ude i søen.

    Deadline: Vi har nu fået lov til at trække tilmeldingen til 1. februar 2018 før kl. 08:00. Det er samme dag som CCS udarbejder den endelige deltagerliste med placering på campingpladsen, og derefter kan der ikke ændres mere.

    Reservering af areal på campingpladsen: Nej, det har vi ikke tænkt os, og vi tror ikke, det kan lade sig gøre. Men CCS har vist forståelse for, at vi ønsker at ligge samlet.

    Pris for begivenheden: Prisen for torsdag-søndag bliver formentlig sat til 1.200 SEK = ca. 928,55 DKK. Dette omfatter formentlig også de omkostninger, som CCS har til selve arrangementet.

    Distancer og rejsefællesskab: Addy og jeg kører fra Skeppshult ved Smålandsstenar til Kristinehamn tirsdag morgen d. 19., og kører derfra til Sollerö onsdag morgen d. 20. Og vi kan sagtens køre samlet – f.eks. fra Hörsjöens Camping i Smålandsstenar d. 19., – det kan blive rigtig hyggeligt. Men Jälluntofta Camping ligger ikke ligefrem på ruten.
    Jeg har botaniseret lidt på Google Maps, og sat kører-tiderne med campingvogn i realistisk forhold til vejene og distancerne. Og hvis man f.eks. kommer fra Røde Kro, vil det nok være fordel i at tage færgen fra Grenå til Varberg, og køre direkte til Kristinehamn, hvorfra vi evt. kan mødes og køre samlet. Medens man fra Midtsjælland har fordel af at bruge Hoks Naturcamping, hvis man ønsker at gøre rejsen i 2 trin.
    Fra Kristinehamn går rejseruten op af ”Indlandsvägen”, der er lidt snoet – både horisontalt og vertikalt, men bredden og belægningen er rigtig fin. Og bortset fra byerne vil man kunne holde en konstant fart på omkring 80 km/h. Tempo 100 gælder ikke i Sverige.
    Scandlines Helsingborg > Kristinehamn Herrgårdscamping = 436 km / 6:00 tid
    Stenalines Varberg > Kristinehamn Herrgårdscamping = 323 km / 4:30 tid
    Kristinehamn Herrgårdscamping > Sollerö Camping = 222 km / 3:15 tid
    Hoks Naturcamping > Sollerö Camping = 457 km / 6:30 tid
    Scandlines Helsingborg > Hörsjöns Camping Smålandsstenar = 147 km / 2:00 tid
    Stenalines Varberg > Hörsjöns Camping Smålandsstenar = 84 km / 1:30 tid
    Öresundsbron Malmö > Hörsjöns Camping Smålandsstenar = 234 km / 3:15 tid

    Vejr: Jeg har forgæves søgt efter statistik. Men tag både tøj med til meget varmt-, til køligt- og til regnfuldt vejr. Campingpladsen ligger lige ud til søen, og vinden kan jo gå fra stille vejr til kuling på et kvarter.

    Andre seværdigheder: Her har vi ikke planlagt noget – ikke endnu da.

    Fællesspisning midsommer: Egentlig har vi tænkt os, at vi har hver vores mad, men det kan da let ændres.
    Pandekagedag: Og ja, her i ”folkehjemmet” er det faktisk pandekagedag om torsdagen. Men måske skal vi bare lade som ingen ting.

    Opholdsted i dårligt vejr: Og nej, vi har heller ikke overvejet at reservere indendørs plads. I øvrigt tror vi ikke, det er muligt. Men det forringer jo også kontakten til andre festdeltagere lidt, hvis vi lukker os inde.

    Hvad Addy og jeg gør efter midsommer: Vi har kun løse planer. Men det bliver nok noget med 1- 2 uger i de store fjeldområder. Vi skal jo videre til Balkan i august, og har også gøremål i haven.

    Yderligere spørgsmål: Vi står selvfølgelig også fremover til rådighed for spørgsmål. Fra primo augusti til medio oktober er vi på rejse gennem 4 Balkan-lande. Men vi vil selvfølgelig både besvare spørgsmål og give aktuel information, når vi kommer hjem. Mail: rommesmallland@bahnhof.se

    Addy & Gert

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)